Beuda i el romànic de Palera
Espai Natural Alta Garrotxa
Les ermites romàniques de Beuda, Palera i Lligordà
La Garrotxa té nombrosos llogarrets i multitud d’ermites escampades arreu del seu territori. En aquesta ocasió, us proposo conèixer el romànic de Palera i de Beuda, situat a les faldes de la muntanya de la Mare de Déu del Mont. Construïdes entre els segles IX i XII, les esglésies romàniques de Palera són una petita joia del romànic català.
Durant el recorregut descobrirem les ermites de Sant Pere de Lligordà, Santa Maria de Palera, el Sant Sepulcre de Palera i Sant Feliu de Beuda, i visitarem un petit laberint d’escletxes amagat enmig del dens i impenetrable alzinar. El recorregut és per pistes i camins enmig del bosc, amb vista a la majestuosa muntanya del Mont, al nord de Besalú.
Beuda és un extens municipi pertanyent a la comarca de la Garrotxa, situat al nord de Besalú sota la imponent muntanya del Mont, a les portes de l’Espai Natural de l’Alta Garrotxa. El nucli de Beuda es troba enmig d’un territori muntanyós, format per petites valls i fondalades, i envoltat d’un dens alzinar mediterrani que creix sobre substrat guixenc i calcari. El 2022 hi constaven poc més de 200 persones empadronades. La història de Beuda està estretament lligada al vescomtat d’en Bas i a l’explotació de les pedreres d’alabastre.
L’Espai Natural de l’Alta Garrotxa engloba un extens territori de muntanya mitjana entre les comarques del Ripollès, la Garrotxa i l’Alt Empordà. És un espai de gran complexitat orogràfica, de naturalesa calcària i amb una notable biodiversitat que el converteix un dels espais més singulars del Prepirineu oriental.
Principals punts d’interès de la ruta:
Les ermites romàniques de Sant Maria i el Sant Sepulcre de Palera
Sant Pere de Lligordà i Sant Feliu de Beuda
L'alzinar mediterrani i les escletxes sobre els guixos de Beuda.





